torsdag 19 juli 2007

New York!

Måndagskvällen slutade i sportbaren på hotellet. Det tog bara 1 timma för mig att få in maten. Efter gym så blir man ganska hungrig. Men men…
Det alla såg fram emot ägde rum dagen efter. 09.30 kom vår beställda van och tog med oss mot Manhattan. Vi skulle bo på Hotel 17 som låg nära hörnet av 3e avenyn 17e gatan. Vi fick inte checka in för en kl 15.00 men vi fick ett rum där vi slängde in allas bagage. Vi delade senare på oss och gick i tre grupper. Jag kommer redogöra för vad vår grupp gjorde denna dag. Gruppen bestod av mig, Sara, Anneli, Jenny och Martin.
Vi började gå mot Broadway som alltid e säkert kort vad gäller shopping. Väl framme där så gick vi mot Downtown Manhattan. Vi sneddade åt öst och kom således till Village där vi stannande för en liten frukost. Vi gick in och ut i alla möjliga affärer och såsmåningom kom vi till Little Italy och Chinatown. Vi stannade för en lunch på ett rekommenderat ställe som hette Il Cortile. Det var en minnesvärd lunch men dyr. Men "shit" vilken mat!
Efter detta vandrade vi snabbt igenom delar av Chinatown. Resan gick mot Ground Zero. På vägen dit fick vi se en liten filminspelning med Ross och Monicas pappa i Vänner. Namnet på honom visste ingen. Anneli höll på att bli statist men ratades ganska omgående…
Efter detta så kom vi till WTC platsen. Det var mer som en enda stor arbetsplats och svårt att få en överblick. Freedom Tower skall det nya tornet heta och bottenplattan till detta torn skall vara lika stor som de 2 forna WTC-tornen tillsammans. Behöver man säga att detta skall bli världens högsta byggnad…
Battery Park heter parken som är längst ner på Manhattan. Från parken går mängder med båtar till Ellis Island, Frihetsgudinnan, Staten Island osv. En mycket fin park med bra vy över olika sevärdheter. Vi gick strandpromenaden från Ground Zero till Battery Park. Fantastiskt fint i det sköna vädret. 6 timmar hade vi varit på språng. Kändes såklart i kropp och stjäl men det var bara och hålla ut.
Från Battery Park så tog vi röd tunnelbana (eller spårvagn som jag sa hela dan) till Time Square. Svårt att beskriva hur sjuk denna plats är för dem som inte varit här. Mycket ljus och folk och trött blir man. Extra trött med tanke på hur länge vi hade varit i gång. Jag kom ihåg en notaffär modell större så efter en snabb titt i Sam Ash-affärerna (musikaffärer) så hittade vi butiken jag pratat om. En hel del inköp blev det även där. Nu hade klockan blivit 20.00 och det var hög tid att dra oss tillbaka till hotellet för lite uppfräschning. Väl framme på hotellet så mötte vi upp alla andra och bestämde att vi skulle besöka jazzklubben Smalls. Egentligen var det jazzklubben Smoke men det var fel adress som nån hade fått så det blev Smalls istället. Vi käkade i närheten av klubben och gick senare in. Där spelade Al Cohn´s son Joe med sin trio och en sångerska. Otroligt begåvad gitarrist. Så himla skönt att få gå ner i en källare och slappna av och lyssna på bra jazzmusik.
Delar av gänget släckte lampan kl. 03.00. Jag och Herr Gidlund delade rum. Och säng…