torsdag 6 november 2008

Moskva...

Hemma från USA på torsdagskvällen och utresa mot Moskva tidig söndagsmorgon. Börjar glömma vilket land man befinner sig i :)
Vi flög från Landvetter med byte i Köpenhamn. Resan från våra danska grannar tog 2,5 timme. Vi flög med ett klassiskt flygbolag, Areoflott. Pga av namnet och att det är ryskt, framkallade en del oroskänslor hos några av oss. Helt i onödan naturligtvis.
Vi kom fram vid 19.00 Moskva tid (17.00 svensk tid). Datum för denna händelse var 2:e november 2008. På flygplatsen rådde allmänt kaos och när vi väl hade fått vårt bagage så fick vi stå utanför terminalen i 40 minuter och invänta transport. Vår chaufför kom helt enkelt inte fram i kaoset. Anna hette vår kontaktperson och hon mötte upp oss vid utgången. Det var hon som skulle se till så att vi fick bästa möjliga vistelse här i Moskva.
Efter mycket om och men så kom vi fram till hotellet. Det låg verkligen i utkanterna av Moskva. Med vakter överallt och högt staket runt om hela området. Hotellet var fint och stort. Lite öststatskänsla fick man trots det och serviceinriktningen bland personalen var under all kritik. En orsak var kommunikationsbrist. Engelska pratas inte av så många här.
3 nätter skulle vi stanna här. Gig var det dagen efter. En liten samling blev det i lobbybaren/restaurangen på kvällen. Gymet på hotellet var ett rum fyllt med skit. Världens minsta löpband och en cykel som knappt var brukbar.
Dagen efter, måndagen den 3:e november, var det lobbycall 13.00 för kompet. På väg in mot spelstället (som hette MIR concert hall) så såg man hur otroligt stort det är här i Moskva. Europas största stad med 10,5 miljoner invånare. Mäktigt med en massa historia och själ.
Allt gick smärtfritt och giget blev kul. Vi blev inropade 2 ggr och det var ett tag sedan det hände.
När vi anlände till hotellet efter giget så var det återigen lobbybaren som gällde. Enligt uppgift så jammades det på en flygel och en sax in på småtimmarna.
Dagen efter så var det gig på samma ställe så ingen soundcheck krävdes. Istället spenderade vi en heldag inne i Moskva. Vi gick och kollade in lite sevärdheter och köpte lite souvenirer. Återigen så fick man en känsla av mäktighet. Gillade vad jag såg. Mycket har hänt sen Gorbatjov införde Pejerstrojkai slutet av 80-talet. Det var då marknadsekonomi applicerades för första gången. Alla stora modekedjor och restauranger fanns utspridda här och allt annat som man hittar i vilken västerländsk världsmetropol som helst.
Röda torget var tyvärr avspärrat. Det var mängder av poliser och militärer utspridda utanför murarna som omgärdar torget. Inne vid torget ligger nämligen det ryska politiska nästet, Kreml. Det sas att Lybiens ledare Khadaffi var i stan. Ryktet sa att han tältade på Röda Torget.
Vi lät oss inte nedslås av detta utan vandrade runt hela torget utanför murarna. Otroligt stort!
Vi fick ändå se den kanske kändaste ryska byggnaden av alla; Vasilijkatedralen. Den med alla färgglada kupoler.
Giget på kvällen gick som väntat bra (vad annars) och kvällen slutade återigen i lobbybaren (var annars).
På onsdagen var det hemresa som gällde. Steg in i hemmet strax innan 23 på onsdagskvällen. Nu är det vända på kalsongerna för på fredag är det gig i Ljungby för att sen åka tidigt till Island på lördagsmorgonen.