fredag 21 november 2008

Miniturné Europa (allt i ett)

Miniturné Europa…
Igår så var det wake up call kl. 04.30 hemma i lägenheten. Vi skulle träffas på Landvetter 05.00 för flygning mot München. Där skulle vi bli hämtade av 2 minibussar för vidare färd mot Sloveniens huvudstad Ljubljana och gig samma kväll. Kl 12.00 landade vi i München. Vi mellanlandade i Amsterdam först om någon undrar om det tar så många timmar att flyga från goa götet till München.
Kurt med kollega körde oss vidare mot slutmålet. Härliga 40 mil var avverkade när vi kom fram till venuet. Då var klockan nära fem på eftermiddagen. 20.00 var det insläpp så det blev lite tajt med tid. Giget var helt galet bra. Publiken som var nära 1 800 till antalet var helt grymma. Så jävla kul och spela här nere. Efter lite påfyllning i cateringavdelningen (efter gig!) så var det äntligen färd mot hotellet. Ett femstjärnigt skulle det visa sig. Supertrevligt. En liten sängfösare blev det i hotellbaren trots rådande trötthet.
Dagen därefter skulle vi samlas vid lunch för transport mot Zagreb. En resa på 14 mil. Fram till lunch var det ledigt så jag gick ut på stan för att kika lite. Återigen så får man mkt positiva känslor när man vandrar omkring härnere. Mycket historia och själ blandas med västerländsk marknadskultur. Diggade verkligen staden. Lubljiana har ca 2 miljoner invånare. En stad som var nästintill helt skonad från förstörelse under kriget. Finns ett slott som man kan åka upp ifrån staden. Det provade man såklart. Där uppe hade man fin utsikt över hela staden. En livlig stad med en massa kulturmärken och med alperna som fond. Ett försök till en beskrivning av vad jag såg.
Nu sitter vi i bussen och har passerat gränskontrollerna till Kroatien. Nu väntar en ledig dag i Zagreb. Imorgon har vi gig i nyss nämnda stad.

Fortsättning följer…

Väl framme vid hotellet i Zagreb så gav sig ett par tappra själar ut på en löptur. Hotellet låg i utkanterna av staden så det var i riktning mot centrum som löpturen togs. Vi sprang så småningom längs med Donau som flyter igenom staden. Ett perfekt sätt att se omgivningarna.
Dagen till ära var helt ledig så det blev en skön och soft kväll. Morgonen därpå var gigdag . En del av oss åkte in till centrum på förmiddagen och andra senare. Efter kl 14.00 var det återsamling för alla på venuet. Boogaloo hette det. Fick lite rockklubbsfeeling. Backyard Babies skall spela här i nästa vecka.
Som vanligt så var det mycket teknikstrul så soundcheckandet drog ut på tiden.
Giget skulle börja vid 22.00 men pga. få åskådare så sköts det upp. 23.00 gick vi så på. Tyvärr så var antalet åskådare bara en bråkdel av vad vi är vana vid men det blev en grym spelning ändå. Den ringa publiken gav oss extra tändvätska på något underligt sätt.
Strax efter 01.00 var vi tillbaka på hotellet. Då var jag och många med mig helt slut. En härlig säng väntade då…
Kl 10.00 dagen efter var det samling i repan för avfärd mot Osijek. Det skulle vara en ledig dag och bara fronten skulle spela idag. Efter mycket om och men så bestämdes det att det skulle vara fullt band. Ett vanligt betalt gig helt enkelt. För alla…

Del 3:
Osijek spelningen var en att minnas. Vi spelade i en nerlagd biograf. En ruffig byggnad med ett stort rum och en liten scen men som just idag var utbyggd. När kompjonen kom till gigstället så var det bara och vända i dörren. Några få grejer var då uppställda och inget mixerbord fanns på plats. Men.. Ett helsikes massa ballonger låg över hela scenen…☺
Vi åkte tillbaka till hotellet och kunde då få lite tid på stan. Mkt trevlig stad. Det kändes som om det var vår i luften. Väl tillbaka så kunde vi så köra soundcheck. Eftersom det inte fanns någon loge fick vi åka tillbaka till hotellet för mat och omklädning efter all check. En fantastisk middag inmundigades på en närliggande restaurang.
Vi var försenade till gig pga. att vissa behövde extra tid till matsmältning och smink. När vi så skulle gå på så var det en kokande stämning bland den fullsatta publiken. Grym rockklubbsfeeling. En rolig och lyckad spelning blev det.
När vi så hade avslutat giget och kommit tillbaka till hotellet blev det en liten minisittning hos Björn wannaben. Dock inte så lång därför att avfärd mot Sofia (sista giget) var beslutad till
06.30. 70 mil skall då avverkas.

Del 4 och hem:
Resan var lååånnngggg och gränskontrollen till bulgarien var ett skämt. Åkte säkert igenom 4-5 kontroller innan vi kom igenom. Sen hade vi oturen att köra in i Sofia vid fel tidpunkt. Och sen förlorade vi en timme pga ny tidszon. Nära 12 timmar tog det oss. Publikinsläpp var egentligen satt till 18.30. Kl 19.00 började vi kolla utljud och alla monitorer.
Giget blev speciellt. Lite kaos i början men det tog sig och blev till ett bra gig. Det sitter ju numera i muskelminnet. Det var dessutom tv-inspelning och giget skall sändas vid nyår.
Kul att få spela för sofianer… Lite avvaktande i början men dom tog sig dom med. Våra 4:a frontstjärnor fick efter avslutat gig åka till en tv-studio där ännu mer tv skulle spelas in. En udda och kul upplevelse enligt nära källor.
Hoppas på en repris till Sofia med lite mer tid för check och rundtur i stan. 1,5 mille bor det här i alla fall. Sitter nu på rummet i Sofia Bulgarien. Wake up call om exakt 4 timmar…

Slutkläm:
Sitter nu på planet mot Göteborg och skriver. Kl 04.15 åkte vi från hotellet. I Sofia var planet försenat en timma. Vi skulle egentligen landat i Amsterdam 08.40 men landade nu 09.50. Kl 10.00 skulle planet lyfta mot Gbg. Vi stressade fram till vår nya gate där vi fick beskedet att vi kunde få åka med men utan vårt bagage. En del valde det alternativet (kl 15.00 skulle nästa plan lyfta). Detta strul innebar 30 minuters försening. Väl inne i planet så förklarade kaptenen att vi skulle få vänta 60 minuter till. Detta pga is på vingarna…

God natt
Ps. Hörs i december då det är Irland som gäller för denna utlandsblogg ds.